لوکاشنکو، رهبر مخالفان بلاروس، کنترل کشور را به کرملین واگذار کرد



الکساندر لوکاشنکو، رهبر اپوزیسیون بلاروس، یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، گفت که او عملاً کنترل بلاروس را در جریان تهاجم روسیه به اوکراین به کرملین واگذار کرده است.

به گزارش ایسنا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، «نیروهای کشورش در حال انجام عملیات در اوکراین» یا «برنامه هایی برای شرکت در جنگ و حمایت از طرف روسی» در حمله روسیه به اوکراین را رد کرده است.

اما سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در تبعید، به گاردین گفت که ارتش بلاروس اکنون “غیر مستقیم” توسط کرملین کنترل می شود.

او گفت: “به نظر می رسد که لوکاشنکو دیگر ارتش ما (بلاروس) را کنترل نمی کند، تنها چیزی که او کنترل می کند “سرکوب” علیه مردم بلاروس است. ما نشانه هایی از “اشغال نظامی بلاروس” را می بینیم.

نشست دفاعی ایالات متحده در هفته گذشته این نگرانی را ایجاد کرد که “استقرار نیروهای بلاروس در اوکراین ممکن است اجتناب ناپذیر باشد.” اقدامی که می تواند به تشدید جنگ فعلی کمک کند. تصاویری از افزایش نیروهای بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین نیز بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت.

سوتلانا تیخانوفسکایا گفت که هدف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “خونریزی دستان سربازان بلاروس” و پیوستن به “رژیم لوکاشنکو” در جنگ و تبدیل کشور به “همدست” است. وی از نیروهای بلاروس خواست تا از جنگ در اوکراین خودداری کنند و “فرمان های جنایتکارانه” را اجرا نکنند.

تیخانوفسکایا گفت: ما در تلاشیم تا نیروهای بلاروس را از شرکت در جنگ منصرف کنیم. با مادران سربازان صحبت می کنیم که جلوی فرزندانشان را بگیرند و نگذارند به جنگ بروند.

وی افزود: اگر پوتین فردا بخواهد کنترل تمام بلاروس را در دست بگیرد، می تواند این کار را انجام دهد. همانطور که پوتین می خواهد، فعالیت های سیاسی به سربازان و نیروهای روسیه اجازه می دهد تا از خاک بلاروس استفاده کنند. لوکاشنکو یک دست نشانده است و از طریق او پوتین بلاروس را کنترل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید