موفقیت پروژه اصلاح ژنتیکی پشه در ایالات متحده



پشه های اصلاح شده ژنتیکی شامل حشرات ماده که قبل از بزرگسالی می میرند، اولین آزمایش خود را در ایالات متحده با موفقیت پشت سر گذاشتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آیه، مقامات فلوریدا در آگوست 2020 چراغ سبز آژانس حفاظت از محیط زیست را برای یک پروژه آزمایشی دریافت کردند که طی آن 750 میلیون پشه اصلاح شده ژنتیکی بین سال های 2021 تا 2022 در فلوریدا رها شدند.

این پروژه به دنبال به حداقل رساندن سمپاشی حشره کش و اساساً کنترل گسترش گونه ای از پشه به نام Aedes aegypti است که بیماری های کشنده ای مانند زیکا، شیکاگو و تب دنگی را منتقل می کند.

این پشه های اصلاح شده ژنتیکی که «OX5034» نام دارند به گونه ای تغییر یافته اند که ماده ها قبل از رسیدن به مرحله لاروی می میرند، زیرا پشه های ماده هستند که باعث نیش انسان و انتقال بیماری می شوند، در حالی که پشه های نر فقط از شهد گیاهان تغذیه می کنند. پس هیچ بیماری را منتقل نکنید.

البته بسیاری با این پروژه مخالفت کردند و گفتند خطراتی وجود دارد که هنوز به طور کامل بررسی نشده است.

اکنون طبق مقاله ای که اخیرا در مجله نیچر منتشر شده است، شرکت مسئول این پروژه به نام Biotech اولین نتایج آزمایشی خود را منتشر کرده است که کاملا امیدوارکننده است.

محققان نتایج آزمایش خود را با قرار دادن جعبه های جمع آوری تخم پشه در مکان های خاصی در فلوریدا و ایجاد تله در اطراف آنها مورد مطالعه قرار دادند.

محققان با استفاده از این روش بیش از 22000 تخم پشه را جمع آوری کرده اند. سپس آنها را به آزمایشگاه خود بردند تا بیرون آمدن آنها را تماشا کنند و ببینند آیا برنامه های آنها واقعاً کار می کند یا خیر.

در نتیجه، محققان ادعا می کنند که تمام موادی که ژن اصلاح شده کشنده را به ارث برده اند، قبل از بلوغ کشته شده اند که نشان می دهد این آزمایش موفقیت آمیز بوده و هدف اولیه آن محقق شده است.

تاکنون از این رویکرد استقبال خوبی شده است. توماس اسکات، حشره شناس در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، می گوید: من روشی را که آنها دنبال می کنند، دوست دارم. آنها این کار را به صورت سیستماتیک و متفکرانه انجام می دهند. بنابراین من هیجان زده هستم، اما آنها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.

Biotech همچنین برنامه های بلندپروازانه ای برای رهاسازی پشه ها در رتبه دوم برای تحقیقات در Visalia، کالیفرنیا، جایی که در حال توسعه یک مرکز تحقیقاتی است، دارد. اما آیا این مطالعه دوم به اندازه مطالعه اول بحث برانگیز خواهد بود یا این نتایج امیدوارکننده ادامه کار را برای این محققان آسان تر می کند؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید