دلیل تغییر مالیات هنگام نقل و انتقال خودرو


سامانه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو هفتم فروردین امسال افتتاح شد. یک درصد از ارزش خودروهای داخلی و دو درصد خودروهای وارداتی تحت عنوان مالیات و افرادی که می خواهند به دست می آید تغییر شماره ثبت برای بدست آوردن آن، باید سیستم دم بازدید کنید.

با شروع اجرای شیوه جدید وصول و انتقال عوارض خودرو، باید قبل از تماس با مراکز تغییر شماره ثبت در سایت سازمان مالیاتی، مالیات خودرو پرداخت شود.

سعید توتونچی سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: 1% برای ماشین های تولید داخل و 2% برای ماشین های وارداتی در نظر گرفته شده است. این مالیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 نیز لحاظ شده بود با این تفاوت که نرخ مالیات در آنجا برای واردات و تولید داخلی یک درصد بود.

اگر بر مبنای اخذ یک درصد قیمت فروش خودروها به صورت واگذاری باشد نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. بنابراین نرخ این مالیات نسبت به سال قبل تغییری نکرده و قیمت اعلامی شرکت های تولید و مونتاژ خودروهای داخلی تغییر کرده است.

ملاک قیمت گذاری چیست؟سازمان امور مالیاتی موظف است طبق قانون تا پایان دی ماه هر سال قیمت تولید یا مونتاژ خودروهای داخلی را از شرکت های داخلی اخذ و در قالب جدولی برای اجرا در سال آینده اعلام کند.»

نرخ مالیات پایه در طول سال ثابت است

رئیس امور مالیاتی، معاونت حقوقی و فنی گفت: تا پایان دی ماه قیمت اعلامی کارخانه یا نصاب داخلی به دستگاه ها و نهادهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی و سامانه های در اختیار اعلام می شود. ما اعلام می کنیم و این ملاک عمل خواهد بود.»

پس از پایان برنامه، سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا در تشریح هزینه تغییر شماره ثبت نام گفت: در سال های گذشته به این صورت بود: برای خودروهای بالای 300 میلیون تومان 350 هزار تومان شماره ثبت به خزانه دولت واریز شد و در مجموع با سایر هزینه ها هزینه تعویض پلاک خودروهای بالای 300 میلیون 412 هزار تن بوده است. هزینه تعویض پلاک خودروهای زیر 300 میلیون و 262 هزار و 350 تن.»

در سال جاری قانونگذار استانداردسازی کرده و برای تمامی خودروها هزینه تغییر شماره ثبت، انتقال و صدور برگه سند در مجموع 373 هزار و 500 تن دریافت می شود که 150 هزار تن آن به عنوان عوارض، 100 هزار تومان است. برای شماره های ثبت نام، 50000 تن کرایه کارت ماشین به خزانه دولت واریز می شود.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا درباره مالیات نقل و انتقالات گفت: پلیس راهور ناجا موظف است قبل از واگذاری بررسی کند که آیا مالکان خودرو مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت می کنند و این کنترل مالیاتی هیچ سود و درآمدی برای ناجا ندارد. و پلیس به هیچ وجه این کار را انجام نمی دهد و این مبالغ به خزانه دولت واریز می شود. در مورد روش مالیاتی، تمامی محاسبات توسط سازمان مالیاتی انجام می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید