احداث 10000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از برنامه های اولویت دار دولت است.



به گزارش خبرنگار ایرنا،محمود کمانیوی در مراسم امضای تفاهم نامه با استاندار مرکزی، هدف گذاری ساخت 10 هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر در برنامه دولت است، افزود: 4 هزار مگاوات از طریق نیروگاه های خورشیدی است که طی ماده 12 قانون حذف نیروگاه های خورشیدی انجام می شود. موانع تولید و مصوبات لازم این مهم در اواخر سال گذشته در شورای اقتصاد مطرح شد.

وی ادامه داد: خرید برق در این مدل به صورت ارزی است و بازگشت سرمایه 6 ساله است که در یک دوره چهار ساله قابل بازپرداخت است.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) گفت: با توجه به اینکه نرخ خرید برق در این مدل ارزی است، سرمایه گذار درگیر نوسانات ارزی نخواهد بود.

کمانی گفت: برای این چهار هزار مگاوات مزایده برگزار شد و سرمایه گذاران مختلفی در این مزایده شرکت کرده و در حال ارزیابی هستند.

وی ادامه داد: با کمک استان ها ساختمان های RES در نظر گرفته شده و ساختمان های خوبی در استان مرکزی معرفی شده است.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) خاطرنشان کرد: آخرین جلسات هفته گذشته برای بررسی این تاسیسات برگزار شد و با توجه به انتخاب مناسب این تاسیسات، این مهم در هفته آینده نهایی می شود و در دوم مرحله مناقصه برگزار شد و قیمت‌های ساخت انرژی‌های تجدیدپذیر در این سایت‌ها به شرکت اعلام می‌شود و قراردادهایی منعقد شده است.

کمانی گفت: این طرح نهایی و ساخت این نیروگاه ها قرار است از ماه آینده آغاز شود.

وی گفت: ساخت سه هزار مگاوات برق بادی در دستور کار این سازمان قرار دارد و آماده سازی آن در دبیرخانه شورای اقتصاد تکمیل و نهایی شده است.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) گفت: ساخت 2000 مگاوات نیروگاه خودران از دیگر برنامه های این سازمان است و در این پروژه صنایع بزرگ می توانند با ساخت انرژی خورشیدی برق را به شبکه تزریق کنند. انرژی معادل این انرژی را در اختیار صنایع قرار می دهد و تضمین می کند که برق این صنایع تحت هیچ شرایطی قطع نشود.

کمانی گفت: قرارداد سه جانبه بین ساتبا، شرکت توانیر و سرمایه گذار برای ایمن سازی موضوع منعقد خواهد شد و بخشنامه ای از سوی وزارت نیرو نیز از این طرح حمایت می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای شرکت های صنعتی که امکان ساخت این نیروگاه ها را دارند نیاز به مصوبه استاندار مرکزی در شورای تامین استان است تا تحت هیچ شرایطی برق آنها قطع نشود.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) افزود: صاحب نیروگاه می تواند نیروگاه را در مکانی با زمین و تشعشع مناسب بسازد، برق را به شبکه تزریق کند و انرژی یک کارخانه را تامین کند.

کمانی افزود: مشابه این طرح هزار مگاوات برای صنایع مستقر در شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده و تفاهم نامه ای با شهرک صنعتی تهران منعقد شده است که هر جا زمینی برای ساخت این نیروگاه ها وجود داشته باشد، صنایع و مرکزی را تامین کند. استان می تواند برای این مهم زمین اختصاص دهد تا صنایع کوچک و مجتمع هایی که نمی توانند برای این مهم زمین اختصاص دهند، منابع انرژی تجدیدپذیر را در شهرک ها بسازند.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) گفت: این نیروگاه‌ها با استفاده از تسهیلات در اختیار خانواده‌های تحت حمایت سازمان‌های حمایتی ساخته می‌شوند و طی 20 سال آینده برق آنها خریداری می‌شود.

کمانی افزود: بخشی از پول برق خریداری شده برای بازپرداخت وام به حساب موسسه مالی و بخشی نیز به خانواده ها واریز می شود.

وی ادامه داد: برآورد می شود هر کیلوگرم 2200 تن در ساعت خریداری شود که ماهانه حدود یک میلیون و 600 هزار تن به خانواده ها و یک میلیون و 600 هزار تن برای بازپرداخت وام پرداخت می شود.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) گفت: این اختیار به این سازمان داده شده است، گفت: آنها به نمایندگی از هر خانواده ای که باید این طرح را انجام دهند، داده می شود.

کمانی ایجاد نیروگاه های زباله سوز با کمک شهرداری ها و استان ها و خرید برق از تولید این نیروگاه ها را از دیگر برنامه های وزارت نیرو برشمرد و افزود: در این مدل زباله هایی که باید دفن شوند به انرژی استاندارد تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: قیمت گذاری مناسب برق تولیدی این نیروگاه ها با هدف جذب سرمایه گذار است.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) یادآور شد: 73 درصد از متوسط ​​رشد صنعت برق در سال 2020 از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر است که نسبت 15 درصدی طی 10 تا 15 سال گذشته به آن رسیده است.

کمانی گفت: با توجه به مشکلات تامین برق از منابع فسیلی و اتفاقات موجود که منجر به افزایش قیمت گاز و سوخت شده است، شرایط سوخت رسانی به نیروگاه ها سخت شده است و در کشور ما این گونه تصور می شد که وجود دارد. گاز کافی برای تولید برق سال گذشته در تامین سوخت نیروگاه ها مشکل داشتیم.

در پایان این مراسم، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) تفاهم‌نامه‌ای را برای افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با استاندار مرکزی امضا کرد.

در استان مرکزی 777 هزار مشترک برق وجود دارد که برق آنها از 18 هزار و 249 ترانس و 21 هزار کیلومتر شبکه تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید