خشم مسری است؛ چگونه می توانیم در برابر او مقاومت کنیم؟


بسیاری از ما در هنگام کشیدن نقاشی برای خود، نگرش آرامی داریم. آیا می توانید بگویید آیا احساسات مسری هستند؟ پاسخ بله است. بسیاری از ما در هنگام کشیدن نقاشی برای خود، نگرش آرامی داریم. همه اینها را گفته ایم تا درباره خشم مسری و پیامدهای ویرانگر آن صحبت کنیم. اگر می خواهید در مورد خشم مسری و روش های مقابله با آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

انتقال عاطفی چیست؟

شاید بارها ویدیوهایی را دیده باشید که در آن شخصی در مترو ناگهان شروع به خندیدن با صدای بلند می کند. یک نفر به او می خندد و خودش را کنترل می کند، دیگری در اول شخص می خندد و طولی نمی کشد که تمام مخاطبان از ته دل شروع به خندیدن می کنند، بدون اینکه بدانند نفر اول چرا خندید. وقتی کسی گریه می کند، دیگران ناخودآگاه غمگین می شوند یا گریه می کنند. خشم به همین ترتیب به دیگران سرایت می کند.

حوزه جدیدی از دانش به نام «عصب شناسی بین فردی» نشان می دهد که انسان ها از نظر بیولوژیکی برای جذب احساسات یکدیگر طراحی شده اند – پدیده ای که آن ها آن را «انتقال عاطفی» می نامند. سلول های مغز ما که نورون های آینه ای نامیده می شوند، همزمان با اعمال و احساسات دیگران فعال می شوند. وقتی کسی درد فیزیکی یا احساسی دارد، مراکز درد در مغز ما شروع به کار می کنند. این اساس همدلی است.

انتقال عاطفی ناخودآگاه است و باعث می شود که به طور خودکار حالات چهره، لحن صدا یا زبان بدن دیگران را تقلید کنیم و واکنش های عصبی فیزیولوژیکی و عصبی مشابهی را نشان دهیم. این روند از سنین پایین در ما شروع می شود. انتقال احساسات می تواند در جلسات رو در رو، تماشای افراد در تلویزیون، فیلم، اینترنت و حتی خواندن کتاب یا ایمیل اتفاق بیفتد.

آیا انتقال عاطفی بد است یا خوب؟

دستور دکتری

حقیقت این است که انتقال عاطفی احساسات مثبت می تواند احساسات خوب ما را بهبود بخشد. وقتی در یک کنسرت یا رویداد ورزشی شرکت می کنیم، حال و هوای تماشاگران و شادی ها حال ما را خوب می کند. با این حال، احساسات منفی مانند خشم، خشونت، ترس و اضطراب نیز ظاهر می شوند. متأسفانه احساسات منفی سریعتر از احساسات مثبت پخش می شوند. به عنوان مثال، منفی نگری یک همکار یا مدیر می تواند به راحتی محیط کار را بر هم بزند.

خشم، ترس و اضطراب سریعتر از شادی در رسانه های اجتماعی پخش می شود. بنابراین گاهی اوقات این احساسات مسری می توانند ما را در مورد تهدیدات احتمالی هشدار دهند.

چرا باید مصونیت خود را ارزیابی کنیم؟

خشم مخرب می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روحی و جسمی، روابط عاطفی، کار یا حرفه ما داشته باشد. به همین دلیل است که همیشه باید از خود بپرسیم که چقدر در برابر خشم مسری مصون هستیم.

این مهم است که ارزیابی کنیم وقتی این خشم مسری را در رسانه ها، در گفتمان سیاسی و در زندگی روزمره می بینیم، چقدر آسیب پذیر هستیم. اخبار و رسانه های اجتماعی می توانند محیط مناسبی را برای تحریک خشم مخرب فراهم کنند و در عین حال از پرورش خشم سالمی که برای تغییر لازم است جلوگیری کنند.

به نظر می رسد امروز با یک اپیدمی خشم روبرو هستیم. در مواجهه با عدم قطعیت، تغییر و اضطراب این عصر، به نظر می رسد مردم به اتفاق آرا این ایده را تایید می کنند که ما باید «در را بزنیم»، همیشه آنچه را که قلبمان می گوید انجام دهیم و با گفتمان خود مودب نباشیم. این نیروها با علم، اصالت و تمرکز فکری در تضاد هستند و ما را به گونه ای تغذیه می کنند که مراقب مراقبه و تعلل نباشیم. با این حال، ما به چنین تأملی نیاز داریم، زیرا با این بازتاب می آموزیم که چگونه به جای واکنش به خشم، چگونه به خشم واکنش نشان دهیم.

چه عواملی بر خشم مسری تأثیر می گذارد؟

متغیرهای زیادی بر میزان مسری بودن خشم ما تأثیر می گذارند. برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان مستعد انتقال احساسات هستند. البته، یک مطالعه نشان داد که این امر در مورد همه احساسات مسری صدق می کند، به جز خشم، که در آن تفاوت معنی داری بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو جنس تقریباً به یک اندازه تحت تأثیر قرار می گیرند.

مطالعه دیگری روی 300 کارگر مسن نشان داد که کاهش قابل توجه شناختی در محل کار با انتقال خشم مرتبط است.

مطالعه ای بر روی 1000 کارگر مسن در ایتالیا نشان داد که انتقال احساسی خشم با اختلالات خواب و مشکلات سلامتی مرتبط است. محققان نشان داده‌اند که خشم مرتبط با تعاملات محل کار، بی‌خوابی یا بی‌خوابی را تشدید می‌کند و این تأثیر برای افرادی که استرس بیشتری در محل کار دارند، بیشتر است.

یکی از بارزترین نمونه های انتقال عاطفه در مشارکت های گروهی رخ می دهد. گوستاو لبون، جامعه شناس، با مطالعه تأثیر مشارکت گروهی بر افراد، به این نتیجه رسید:

«این واقعیت که آنها به یک گروه تبدیل شده اند، آنها را تحت تأثیر نوعی ذهن جمعی قرار می دهد که آنها را مجبور می کند به گونه ای فکر کنند، احساس کنند و به گونه ای عمل کنند که با تفکر، احساس و عمل فردی هر یک از آنها متفاوت است. نمونه هایی از این روند را می توان در عصر ما به وضوح دید.»

چگونه در برابر خشم مسری مقاومت کنیم؟

خشم مسری - چگونه در برابر خشم مقاومت کنیم
نفس عمیق بکشید و مدیتیشن کنید تا از شر عصبانیتی که از دیگران جذب کرده اید خلاص شوید

1 تعیین کنید که کدام احساس واقعی و کدام یک مسری است

قبل از هر چیز، بسیار مهم است که بدانید آیا این عصبانیت از شما ناشی می شود یا آن را از دیگران قورت داده اید. شما باید بین خشم خود و دیگران تمایز قائل شوید. این چیزی است که اکثر ما نادیده می گیریم. باید توجه داشته باشید که چگونه احساسات خود بر دیگران تأثیر می گذارد. به افکار، عواطف و احساسات بدن خود توجه کنید.

بهترین کار این است که از افرادی که فکر می کنید عصبانیتشان به شما سرایت کرده است دوری کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. شاید بهتر باشد در گذراندن وقت با چنین افرادی تجدید نظر کنید یا راه هایی برای تغییر بحث هایی که شما را عصبانی می کند، پیدا کنید.

2. تأمل کنید

باید در مورد عصبانیتی که از دیگران بلعیده اید فکر کنید. مدیتیشن به ما کمک می کند تا معنای واقعی خشم را که مربوط به رنج و آرزوهای اولیه ما مانند امنیت، روابط و شادی است، بهتر درک کنیم و به ما امکان می دهد احساسات منفی مانند ترس، اضطراب، درماندگی، ناامیدی و شرم را که منجر به خشم می شود، درک کنیم. آنها ما را تشویق می کنند.

در نهایت، این به ما این امکان را می دهد که از عقل سلیم خود برای تفکر عمیق و یافتن جایگزین های سازنده برای مقابله با درد و ناراحتی ناشی از آن استفاده کنیم.

3. به جای توقف در خشم دیگران، به آنها احساس مثبت بدهید

وقتی کسی عصبانی است، مراقب باشید و به خود یادآوری کنید: “این احساس مال من نیست، اما طبیعتاً روی من تأثیر می گذارد.” بدن ما طوری طراحی شده است که از تهدیدات احتمالی آگاه باشد تا بتواند از خود دفاع کند، اما اگر واکنش دفاعی نشان دهیم، این می تواند آتش خشم را شعله ور کند. پس برای بازگشت به حالت عاطفی عادی خود، بدون رضایت یا مخالفت آرام باشید.

وقتی آرام شدید، با فرد عصبانی همدردی کنید. به یاد داشته باشید که خلق و خوی مثبت نیز مسری است. سعی کنید احساس مثبتی را به فرد عصبانی منتقل کنید. در واقع، اگر از گسترش خشم مراقبت کنید، آن را با یک تیر دو نشان داده اید. از یک طرف خود را نجات داده اید و از طرف دیگر احساس عصبانیت شخص دیگری را از بین برده اید.

4. از اخبار منفی دوری کنید

رسانه های اجتماعی نقش قدرتمندی در دامن زدن به خشم دارند. آیا به تماشای اخبار یا خواندن نظرات در اینترنت اهمیت نمی دهید؟ کمتر سراغ چنین موقعیت هایی بروید. به یاد داشته باشید که عصبانیت سالم سازنده است، اما اخبار و شبکه های اجتماعی از این خشم سالم جلوگیری می کنند و بر جنبه منفی آن تکیه می کنند.

اخرین حرف

خشم بخشی طبیعی از انسانیت ماست. ظاهر سالم به ما انرژی می دهد تا آرزوها و رویاهای ریشه دار خود را برآورده کنیم، اما خشم جنبه دیگری دارد و ظاهر مخرب آن می تواند خشن ترین قسمت طبیعت ما را تحریک کند. خشمی که برای تغییر لازم است خشم سازنده است و با خشم عفونی مخربی که تفکر منطقی را مسدود می کند و ذهن را به روی منطق می بندد متفاوت است. با کمی تفکر می توانیم ذهن منطقی خود را فعال کرده و خشم سالم را در خود پرورش دهیم.

تو گفتی

نظر شما در مورد خشم مخرب و پیشرونده ای که شهروندان یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد چیست؟ یک جامعه عصبانی با چه مشکلاتی مواجه است؟ لطفا در این مورد در بخش نظرات صحبت کنید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


چگونه می توانید ادامه دهید صدا و تون و سبک بیان آیا برای داشتن عملکرد مؤثرتر خودکفاتر می شوید؟




دیدگاهتان را بنویسید