نابغه شطرنج ایرانی که تیتر اول رسانه های جهان شد!


نابغه شطرنج ایرانی که تیتر اول رسانه های جهان شد!

علیرضا فیروجا، شطرنج باز نابغه ایرانی که دنیا را شوکه کرد و تیتر اول رسانه های جهان شد، باز هم شگفتی جالبی را در عرصه شطرنج رقم زد.

علیرضا فیروجا، شطرنج باز نابغه ایرانی که دنیا را شوکه کرد و تیتر اول رسانه های جهان شد، باز هم شگفتی جالبی را در عرصه شطرنج رقم زد.

آخرین دوره مسابقات شطرنج ملت های اروپا دو شب پیش در شرایطی برگزار شد که علیرضا به مصاف شهریار ممدیاروف رفت و با هفت پیروزی و دو تساوی مقابل این شطرنج باز سرشناس پیروز شد. ممدیاروف در سال 2018 ششمین ریتینگ تاریخ شطرنج جهان را داشت و امسال با ریتینگ 2818 سوم جهان شد! با این حال فیروخو با ثبت هشت امتیاز از 9 مسابقه به قدری زیرکانه مقابل حریف باتجربه خود عمل کرد که توانست مدال طلای جدول اروپا را از آن خود کند. اما پیروزی فیروجا مقابل فوق ستاره آذربایجان تنها چیزی نبود که دنیای شطرنج را شگفت زده کرد. شکستن رکورد جاودانه مگنوس کارلسن، شطرنج باز شماره یک جهان، کار بزرگی بود که همه را بهت زده کرد. علیرضا که دو سال برای فرانسوی ها بازی کرده و به عضویت رسمی تیم ملی شطرنج کشور درآمد، با این پیروزی ریتینگ خود را به 2803.9 رساند تا رکورد جدیدی به نام خود ثبت کند. لحظه قابل توجه جهش شگفت انگیز فیروجا در عبور از ریتینگ 2800 این است که او در سن 18 و پنج ماه و 13 روزگی توانست به این مهم برسد و رکورد کارلسن را بشکند. با این حال، زمانی که کارلسن 18 سال و 11 ماه و دو روز داشت، توانست رتبه 2800 را پشت سر بگذارد.
در کل تاریخ شطرنج جهان تاکنون تنها 14 بازیکن موفق به پشت سر گذاشتن ریتینگ 2800 شده اند و فیرودجا پانزدهمین شطرنج باز این رشته است. او با این رکورد جوان ترین بازیکنی است که از رتبه 2800 عبور کرده است. به گزارش ایسنا در رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج (فیده)، مگنوس کارلسن با امتیاز 2855.9 همچنان به عنوان شطرنج باز شماره یک جهان شناخته می شود. فیروزجا با امتیاز 2803.8 از پیروان جدی کارلسن است. چون این شطرنج باز در رده دوم قرار دارد. رکورد بی نظیری که این نوجوان مازنی در مسابقات شطرنج قهرمانی اروپا به دست آورد به همین جا ختم نشد و باعث موفقیت چشمگیر تیم ملی فرانسه شد. فرانسوی ها که در دوره قبل به دور بیستم این پیکارها رسیده بودند در کمال تعجب به لطف علیرضا بعد از اوکراین به نایب قهرمانی رسیدند.

علیرضا می توانست این مدال های جهانی را برای تیم ملی ایران کسب کند اما پس از بی توجهی مسئولان، تابعیت فرانسه را گرفت و به مصاف حریفان این کشور رفت.

دیدگاهتان را بنویسید