دستگاه توانبخشی ریه ایران در مرحله کارآزمایی بالینی / فرصتی برای توانبخشی ریه بیماران عروق کرونر



دستگاه توانبخشی تنفسی یکی از شرکت های فناور که در طرح جامع ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درج شده است در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارد و به گفته محققان این طرح ممکن است این دستگاه برای توانبخشی ریه ها افراد مبتلا به عروق کرونر مرگ و میر افراد مرتبط با ونتیلاتور را کاهش می دهد.

محمدرضا شهابی یکی از محققین این طرح در گفت وگو با ایسناوی خاطرنشان کرد: افرادی که از بیماری های تنفسی یا بیماری های عروق کرونر قلب رنج می برند پس از مدتی از دستگاه تنفسی و تنفس مصنوعی استفاده کنند.

وی گفت: استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی باعث می شود بیماران توانایی تنفس طبیعی خود را از دست بدهند.

شهابی به جزئیات این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: این دستگاه در مرحله بازدم بیمار تحریک الکتریکی بر روی عضلات دیافراگم و سایر عضلات درگیر در تنفس فرد اعمال می کند.

وی با بیان اینکه تحریک الکتریکی دستگاه تنفسی را تقویت می کند، خاطرنشان کرد: اکثر بیماران به دلیل از دست دادن توانایی تنفس، پس از یک دوره تنفس مصنوعی، عملکرد ریه خود را از دست می دهند و جان خود را از دست می دهند. اما این دستگاه توانایی تنفس طبیعی این بیماران را بازیابی می کند و باعث می شود ریه ها روز به روز توانایی خود را به دست آورند.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه می تواند مرگ و میر افراد متصل به دستگاه تهویه را تا 50 درصد کاهش دهد، افزود: این دستگاه قادر است جزو طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد و در حال حاضر در فاز است. “یک کارآزمایی بالینی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید