کتاب های دزدیده شده داروین در دانشگاه کمبریج پیدا شد


دو نسخه خطی از کتاب های چارلز داروین که نزدیک به بیست و یک سال پیش به سرقت رفته بودند، در کتابخانه دانشگاه کمبریج پیدا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، چند سال پیش، کتابخانه دانشگاه کمبریج در انگلستان اعلام کرد که دو دفترچه یادداشت چارلز داروین زیست شناس انگلیسی به سرقت رفته است.

اما امروز اعلام شد که این کتاب ها به صورت ناشناس در یک کیسه هدیه صورتی رنگ با یک یادداشت عید پاک در کتابخانه دانشگاه کمبریج پیدا شده است.

جزوه ها در سال 2001 ناپدید شدند. اما در آن زمان، کارکنان کتابخانه معتقد بودند که ممکن است در قفسه اشتباهی باشند.

کارکنان کتابخانه دانشگاه کمبریج حدود 10 میلیون کتاب، نقشه، نسخه خطی و موارد دیگر را برای یافتن جزوه ها جستجو کردند، اما در اکتبر 2020، داروین مورد سرقت قرار گرفت.

پلیس تحقیقاتی را آغاز کرد و به اینترپل اطلاع داد و دانشگاه کمبریج اطلاعاتی را در سراسر جهان درخواست کرد.

اما سرانجام، حدود یک سال و نیم بعد، چند روز پیش، این دست نوشته ها که یکی از آنها شامل طرح اصلی داروین از سال 1837 (درخت زندگی) بود، به طور ناشناس به کتابخانه دانشگاه کمبریج بازگردانده شد.

کتاب های دزدیده شده داروین در دانشگاه کمبریج پیدا شد

گفته می شود کتاب ها در شرایط خوبی هستند و هیچ گونه آثار جعلی و آسیب قابل توجهی در آنها دیده نمی شود.

البته تحقیقات پلیس درباره علت و دلیل مفقود شدن دست نوشته ها و بازگرداندن بعدی آنها ادامه دارد. با این حال، هیچ دوربین مداربسته ای در منطقه ای که نسخه های خطی تحویل داده شده است، وجود ندارد.

دکتر جسیکا گاردنر، مدیر خدمات کتابخانه ای در دانشگاه کمبریج، خوشحالی این جزوه ها را زمانی که ناپدید شدند «بسیار زیاد» توصیف کرد.

کتاب های دزدیده شده داروین در دانشگاه کمبریج پیدا شد

او می گوید: «احساس رهایی من از بازگشت امن کتاب ها عمیق است و تقریباً غیرممکن است که آن را به اندازه کافی بیان کنم.

گاردنر ادامه داد: این جزوه ها اکنون می توانند جایگاه واقعی خود را در کنار بقیه آرشیوهای داروین در کمبریج، در قلب میراث فرهنگی و علمی کشور، همراه با آرشیو اسحاق نیوتن و پروفسور استیون هاوکینگ بیابند.

پروفسور استفن جی گفت: “خوشحالم که می شنوم که بروشورها به جای اصلی خود بازگشته اند.” برترین ها از دانشگاه کمبریج. اشیایی مانند اینها برای درک ما نه تنها از تاریخ علم، بلکه از تاریخ بشر نیز حیاتی هستند.

انتظار می رود این بروشورها از ماه جولای به عنوان بخشی از نمایشگاه داروین در دسترس عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید